Hulpmiddelen

Het kan zijn dat u niet tevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente. U kunt dan een klacht indienen. Dit moet u doen bij het college van burgemeester en wethouders. Zij kunnen u vragen om meer uitleg. U legt dan uit waardoor u te maken kreeg met de gemeente. Ook geeft u precies aan wat er gebeurd is. U krijgt de beslissing per post toegestuurd.

Misschien bent u niet tevreden over de levering van een product. Ook dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie (zorgaanbieder of leverancier) waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in bij deze organisatie Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.

MEE Amstel en Zaan

Ondersteuning bij leven met een beperking.

Bezoekadres
Derkinderenstraat 10-18
1062 DB Amsterdam

Website
www.meeaz.nl

E-mailadres
informatie@mee-az.nl

Telefoonnummer
020 512 72 72

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555


Er zijn veel hulpmiddelen om uw leven gemakkelijker te maken. Bijvoorbeeld:

  • hulpmiddelen voor het huishouden, zoals grijpers, kookplaatbeveiligers en stastoelen
  • hulpmiddelen om mobiel te blijven, zoals een rollator of een rolstoel
  • hulpmiddelen om in contact te blijven met anderen, zoals personenalarmering en aangepaste telefoons

Kijk op Hulpmiddelenwijzer.nl wat u nodig heeft. Of vraag advies aan uw huisarts of aan een ergotherapeut.

Wilt u leren omgaan met een hulpmiddel? Een ergotherapeut kan u helpen.

Hulpmiddelen kunt u vaak de eerste 6 maanden lenen bij de thuiszorgwinkel. Heeft u langere tijd een hulpmiddel nodig? Ga dan voor informatie en advies naar het Zorgadviespunt (ZAP) van de gemeente Ouder-Amstel. Het ZAP bespreekt samen met u wat de beste oplossing is en of u een rolstoel of ander vervoermiddel via de gemeente kan krijgen.

De kosten voor een hulpmiddel worden soms door uw zorgverzekeraar vergoed. Als u een hulpmiddel gebruikt van de gemeente dan betaalt u daarvoor een eigen bijdrage van € 19,- per maand.

Uiteraard kunt u er ook voor kiezen een een hulpmiddel zelf kopen. Bijvoorbeeld tweedehands.

Via Coherente kunt u maximaal een week gratis een rolstoel lenen voor bijvoorbeeld een uitstapje.

 

Coherente

  Activiteitenlocaties: \tBindelwijk Koningin Julianalaan 16 1191 CD \tOuderkerk aan de Amstel \tDorpshuis Dorpsplein 60 1115 CX Duivendrecht http://hulpwijzerouder-amstel.nl/sdu/werken-en-leren/leren/bijscholen

Bezoekadres
Diedrick van Haarlemstraat 3
1191 AX Ouderkerk aan de Amstel

Postadres
Postbus 63
1190 AB Ouderkerk aan de Amstel

E-mailadres
info@coherente.nl

Telefoonnummer
020 496 36 73

Zorgadviespunt Ouder-Amstel (ZAP)

Bezoekadres
Vondelstraat 1
1191 BD Ouderkerk aan de Amstel

Postadres
Postbus 35
1190 AA Ouderkerk aan de Amstel

Telefoonnummer
020 496 21 21

Hulpmiddelenwijzer

Telefoonnummer
030 789 23 00