Zorg in huis

Soms heeft u extra hulp en zorg nodig om zelfstandig te kunnen wonen. De gemeente kan u helpen bij het vinden van de juiste ondersteuning. In een keukentafelgesprek bekijkt u samen wat u nog zelf kan doen of regelen en wat u nodig heeft. De gemeente besluit op basis van dit gesprek welke ondersteuning u krijgt. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • een woonvoorziening, zoals een traplift, tillift of verhuiskostenvergoeding
  • een vervoersvoorziening, zoals een scootmobiel, rolstoel of taxivervoer
  • hulp bij het huishouden
  • begeleiding bij de dagelijkse dingen, zoals hulp bij administratie, opvoeding en contact met andere mensen (dagbesteding) 

De gemeente vergoedt zorg en ondersteuning aan mensen die nog zelfstandig thuis wonen. Nadat de gemeente beoordeelt heeft of u recht heeft op zorg en ondersteuning kunt u kiezen tussen twee vormen van ondersteuning namelijk Zorg in Natura (ZIN) of een Persoonsgebonden Budget (PGB).:

  • zorg in natura (ZIN): de gemeente regelt de zorg en betaalt de zorgverlener/zorgaanbieder.
  • persoonsgebonden budget (pgb): u krijgt geld waarmee u zelf de zorg kan regelen.

Maak een afspraak met het Zorgadviespunt (ZAP) van de gemeente om te bespreken of en welke ondersteuning u nodig heeft. Of neem contact op met MEE Amstel en Zaan.

 Bent u 18 jaar of ouder, dan betaalt u een eigen bijdrage voor de kosten van de zorg in huis. Lees meer over de eigen bijdrage op de website van het CAK. 

Heeft u verpleging of verzorging thuis nodig? Bel dan voor informatie en advies uw zorgverzekeraar of stuur een e-mail. Of bel Amstelring Wijkzorg in Ouderkerk aan de Amstel of Duivendrecht, of Zonnehuisgroep Amstelland.

 

Amstelring Wijkzorg - Duivendrecht

Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 7.00 - 23.00 uur.

Bezoekadres
In de Pelmolen 1
1115 GL Duivendrecht

Telefoonnummer
06 22 26 17 29

Amstelring Wijkzorg - Ouderkerk aan de Amstel

Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 7.00 - 23.00 uur.

Bezoekadres
Brugstraat 2
1191 AV Ouderkerk aan de Amstel

Telefoonnummer
06 55 87 20 48

CAK

Postadres
Antwoordnummer 1608

Telefoonnummer
0800 19 25

MEE Amstel en Zaan

Ondersteuning bij leven met een beperking.

Bezoekadres
Derkinderenstraat 10-18
1062 DB Amsterdam

Website
www.meeaz.nl

E-mailadres
informatie@mee-az.nl

Telefoonnummer
020 512 72 72

Zonnehuisgroep Amstelland

Bezoekadres
Groenelaan 7
1186 AA Amstelveen

Postadres
Postbus 567
1180 AN Amstelveen

Website
www.zhga.nl

Telefoonnummer
0900 040 1441

Zorgadviespunt Ouder-Amstel (ZAP)

Bezoekadres
Vondelstraat 1
1191 BD Ouderkerk aan de Amstel

Postadres
Postbus 35
1190 AA Ouderkerk aan de Amstel

Telefoonnummer
020 496 21 21

CAK - bereken eigen bijdrage


Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? De gemeente kan u helpen bij het vinden van de juiste ondersteuning. In een keukentafelgesprek bekijkt u samen wat u nog zelf kan doen of regelen en wat u nodig heeft. De gemeente besluit op basis van dit gesprek welke ondersteuning u krijgt. Maak een afspraak met het Zorgadviespunt (ZAP) van de gemeente om te bespreken of en welke ondersteuning u nodig heeft.

Wilt u onafhankelijke hulp bij het vinden van de juiste ondersteuning? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.

Bent u mantelzorger en op zoek naar de juiste hulp? Neem dan contact op met één van de twee mantelzorgorganisaties die in de gemeente Ouder-Amstel actief zijn.

Ook kunt u een mantelzorgmakelaar inscahkelen. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

 

MEE Amstel en Zaan

Ondersteuning bij leven met een beperking.

Bezoekadres
Derkinderenstraat 10-18
1062 DB Amsterdam

Website
www.meeaz.nl

E-mailadres
informatie@mee-az.nl

Telefoonnummer
020 512 72 72

Regelhulp - cliëntondersteuning

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl

E-mailadres
info@bmzm.nl

Telefoonnummer
085 21 00 630

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning


U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op. Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Voor juridisch advies kunt u (gratis) terecht bij de rechtswinkel van Coherente. Kijk op de website voor informatie.

Heeft u weinig inkomen en dringend juridische hulp nodig? Neem contact op met Sociaal Verhaal.

Coherente

  Activiteitenlocaties: \tBindelwijk Koningin Julianalaan 16 1191 CD \tOuderkerk aan de Amstel \tDorpshuis Dorpsplein 60 1115 CX Duivendrecht http://hulpwijzerouder-amstel.nl/sdu/werken-en-leren/leren/bijscholen

Bezoekadres
Diedrick van Haarlemstraat 3
1191 AX Ouderkerk aan de Amstel

Postadres
Postbus 63
1190 AB Ouderkerk aan de Amstel

E-mailadres
info@coherente.nl

Telefoonnummer
020 496 36 73

Juridisch Loket

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555

Sociaal Verhaal - rechtshulp door vrijwilligers

Telefonisch bereikbaar ma t/m vr van 9.00 uur - 17.00 uur


Het kan zijn dat u niet tevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente. U kunt dan een klacht indienen. Dit moet u doen bij het college van burgemeester en wethouders. Zij kunnen u vragen om meer uitleg. U legt dan uit waardoor u te maken kreeg met de gemeente. Ook geeft u precies aan wat er gebeurd is. U krijgt de beslissing per post toegestuurd.

Misschien bent u niet tevreden over de levering van een product. Ook dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie (zorgaanbieder of leverancier) waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in bij deze organisatie Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

U vindt een cliëntondersteuner via MEE Amstel en Zaan.

MEE Amstel en Zaan

Ondersteuning bij leven met een beperking.

Bezoekadres
Derkinderenstraat 10-18
1062 DB Amsterdam

Website
www.meeaz.nl

E-mailadres
informatie@mee-az.nl

Telefoonnummer
020 512 72 72

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555